Varför magdans?

Magdans är en av mina passioner i livet och jag är väldigt glad över att få dela med mig av mina kunskaper och kärlek för denna dans till Dig.

Vad är magdans? Du kanske läser detta för att du blivit inspirerad av en föreställning du har sett; kanske på TV, på Internet eller en klubb– av denna sensuella dans.

Det korrekta namnet för vad som är generellt känt som magdans eller bellydance, är “Orientalisk Dans”. Det arabiska namnet är raqs sharqi, som betyder ”dans från östern/orienten”, och det turkiska namnet är oryantal.

Autentisk magdans är en sensuell, kraftfull och njutningsbar dans som hedrar kroppen. Vissa dansforskares har lagt fram teorin att magdans är den äldsta dansen i mänsklighetens historia, och föreslår att några av dansens grundrörelser kommer ursprungligen från fruktbarhetsritualer för tusentals år sedan. I nutidskontexten är den sociala versionen av dansen en viktig del av högtider och fester i dess ursprungskulturer, utövat av folk av alla köner, i alla åldrar. Och att ha en proffsdansare att uppträda på ens fest är nästan ett måste!

Jag kommer inte att förklara så mycket om det här, eftersom det finns andra websiter som gör ett jättebra jobb att förklara ursprung, historia och utveckling av denna konstform. Två sådan sidor är www.casbahdance.org och Shira.net.

Istället kan jag berätta från egen erfarenhet att magdans har potential att förändra ditt liv, såsom det gjorde med mitt.

Förutom de självklara fysiska hälsofördelarna såsom att förbättra din flexibilitet, toning och förbättra styrkan i din kropp och ge dig bra fysisk träning, kan magdans även ge många positiva psykologiska fördelar.

Denna dans är väldigt inkluderande; den kan praktiseras av människor i alla kroppstyper och åldrar. Den kan förbättra din självkänsla och kroppsbild samt öka ditt självförtroende. Dess flödande rörelser kommer att inspirera dig till att få fram din sensualitet och hjälpa till att tillföra elegans i ditt uppträdande, i sinom tid.

Jag välkomnar dig att delta tillsammans med mig att praktisera denna vackra konstform.

Vänliga Hälsningar och Shimmies,
Siryn